Nadeszło nowe Google Analytics 4 – sprawdź co zmieniło się w analizie danych Twojego biznesu

Google Analytics to bezpłatne narzędzie do analizy danych, które do tej pory umożliwiało monitorowanie oraz ocenę zachowań użytkowników stron internetowych. Ma już jednak godnego następcę. Od 1 lipca to Google Analytics 4 wkroczyło do gry, a jego zadaniem jest odtwarzanie ścieżek zakupowych użytkowników, którzy częściej zmieniają urządzenia i robią zakupy w aplikacjach mobilnych. Przekonaj się, jak nowy standard analityczny GA4 wpłynie na internetową rzeczywistość.

Era GA4 – skąd ta zmiana?

Ewolucję usług Google wymusili niejako sami użytkownicy internetu. Jeszcze kilka lat temu wirtualny klient przechodził cały proces zakupowy od początku do końca na jednym urządzeniu, którym był przeważnie komputer stacjonarny. 

Dziś? W jeden proces zakupowy zaangażowany jest co prawda ten sam użytkownik, ale korzysta on z nawet kilku urządzeń naraz, aby sfinalizować transakcję. Takie zmiany zachowań klientów oraz wybieranych przez nich urządzeń, uwidoczniły ograniczenia, jakie posiadało Universal Analytics

google analytics

Google Analytics – jak to wyglądało dotychczas?

Do tej pory w Google Analytics Universal, użytkownik korzystający ze strony i z aplikacji internetowej był widziany jako dwie różne osoby. Uniemożliwiało to sensowną analizę zachowania klienta, który dodał produkt do koszyka w aplikacji na komórce, ale już samą transakcję sfinalizował już na komputerze. 

Świadomość tego, że użytkownicy w swojej podróży przez kresy internetu korzystają z różnych urządzeń na raz, czy nawet z różnych przeglądarek na raz, pozwoliła dojść do wniosków, że warto znaleźć sposób na efektywne mierzenie zachowania takiej osoby. 

Narodziny GA4 były więc niezbędne, ponieważ dalsze trwanie przy analizowaniu danych za pomocą standardu Universal Analitycs dawałoby coraz mniej dokładne i wiarygodne dane, które opisywałyby digitalową rzeczywistość. Urządzenie więc każdego dnia coraz mniej spełniało swoją rolę.

Google Analytics 4 – jakie zmiany za sobą niesie?

Dziś Google Analytics 4 jest niezależny od Universal Analytics. Daje nam niestandardowe parametry dla wszystkich tworzonych zdarzeń. Za jego pomocą możesz tworzyć raporty dotyczące wszystkiego, co jest najważniejsze dla Twojej strony internetowej i to Ty wybierasz, co chcesz analizować. Co istotne – GA4 to model, który nie jest sterowany jak dotychczas odsłonami, lecz zdarzeniami. Oznacza to, że wszystkie dane są wysyłane do GA4 jako zdarzenie, które jest znacznie bardziej elastyczne niż odsłona. 

Zdarzenia GA4 – co to takiego? 

To każda interakcja, jaką podejmuje użytkownik na stronie www czy w aplikacji mobilnej (np. kliknięcie linku, wczytanie strony czy finalizacja zakupu). Model GA4 pozwala szybciej i bardziej precyzyjnie mierzyć i raportować te dane. To właśnie tzw. eventy dają możliwość śledzenia w jednym panelu – ruchu zarówno na stronie internetowej, jak i w aplikacji mobilnej.

konwersje ga4

GA4 e-commerce podążający za klientem

Dokonując analizy danych z GA4, dzięki dostrzeżeniu zależności między odwiedzającymi stronę internetową a użytkownikami aplikacji mobilnych, łatwiej dopasujesz ścieżkę zakupową do zachowań swoich klientów.

Google Analitycs 4 pełniej rozumie ścieżkę konsumenta na różnych urządzeniach, z których korzysta. Potrafi działać bez plików cookie i danych identyfikacyjnych. W jednej usłudze umożliwia śledzenie stron internetowych i aplikacji, które nie wymagają dostosowywania kodu i można wykonać je w interfejsie użytkownika. Raport, który otrzymujesz, mocno koncentruje się na ścieżce, jaką pokonał użytkownik. 

Co jeszcze zyskasz dzięki Google Analitycs 4?

Dzięki korzystaniu z GA4 otrzymasz darmowy dostęp do Big Query, czyli zaawansowanej i wielochmurowej hurtowni danych. Z pomocą tej usługi możesz stworzyć własne narzędzie analityczne, które przyda Ci się w śledzeniu rozwoju, procesów czy zachodzących zmian wewnątrz firmy lub wokół niej.  

Dotychczas Universal Analytics gwarantował dostęp do Big Query jedynie w przypadku posiadania pakietu premium. Od 1 lipca będziesz mógł korzystać z bezpiecznej i nieograniczonej chmury, która jest ogromną giełdą danych, pozwalającą na jeszcze bardziej szczegółową analizę.

Konfiguracja GA4 – co musisz wiedzieć?

Z początkiem lipca 2023 Universal Google Analytics przestał zbierać dane na Twojej www. Od teraz będziesz miał możliwości śledzenia zachowań użytkowników jedynie za pomocą GA4.

O tym, jak wdrożyć się w nowe GA4 przeczytasz w instrukcji przygotowanej przez centrum pomocy Google Analitycs

Dzięki Google Analitycs 4 analiza aplikacji mobilnych stanie się znacznie prostsza a jej wyniki będą mogły być przeniesione na strategię marketingowo-sprzedażową. Mając te dane, będziesz w stanie dopracować swoje oferty oraz dopasować je do potrzeb i preferencji klienta. Nie bój się zmian i przygotuj się na nowe możliwości analityczne, które otwiera przed Tobą GA4.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *