Social media marketing, czyli jak zamienić lajki w długotrwałą relację?

Banalne jest mówienie o tym, że XXI wiek to era Internetu a social media opanowały sferę kontaktów międzyludzkich. Dziś należy skupić się na tym, jakie korzyści wyciągniesz z tego trendu i co jesteś w stanie zyskać dzięki potędze marketingu w social mediach. Zmierzając ku konkretom – jakie konwersje możesz osiągnąć, działając na takich portalach jak Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, czy LinkedIn?

Mówienie do ściany czy dwustronna komunikacja? Zdefiniuj grupę odbiorców

Zanim zaczniesz zwiększać swoją popularność w social media, skup się na tym, kto jest po drugiej stronie. Nie można prowadzić kampanii reklamowej i puszczać ją w eter. Poznaj swoich potencjalnych klientów, ich nawyki, styl życia, zainteresowania oraz preferencje zakupowe.

Klucz do sukcesu – dostosowanie treści do użytkowników

To, że każdy portal społecznościowy charakteryzuje się innymi cechami socjodemograficznymi użytkowników, w niczym nie ogranicza Twojej działalności. Podejdź jednak do każdego portalu indywidualnie i dywersyfikuj content. Pamiętaj że, obsługa każdego medium wymaga czasu i profesjonalnego podejścia.

Kto korzysta z Instagrama, a kto z LinkedIn? Social media marketing i jego odbiorcy

  • Największe pole do popisu daje Facebook. Używają go osoby z różnych grup wiekowych. Instagram natomiast został zdominowany przez millenialsów, przy tym większość kont posiadają kobiety.
  • Z Twittera natomiast korzystają częściej mężczyźni powyżej 25 lat.
  • LinkedIn to z kolei miejsce opanowane przez wykształcone osoby od 30. roku życia.
  • Warto również zwrócić uwagę na YouTube, z którego korzystają głównie osoby do 35. roku życia, wybierając najczęściej treści humorystyczne, muzykę i DIY.

Angażujący content – zdobądź lajka, komentarz, udostępnienie, a ostatecznie zakup

Najważniejsze w social media marketingu jest, żeby treść (post, zdjęcie lub wideo) zainteresowała, a idąc krok dalej – zaangażowała internautów. Liczą się realne działania użytkowników, czyli np. komentarz, oznaczenie znajomego, śledzenie transmisji live, udział w konkursie. Kupno produktu jest na końcu marketingowej ścieżki i zazwyczaj wymaga wciągnięcie odbiorcy we wcześniejszą interakcję z fanpagem. Nikt przecież nie ufa bezgranicznie nowo poznanym osobom. Podobnie jest z firmami działającymi w mediach społecznościowych. Buduj relację, zdobądź zaufanie a zyskasz lojalnego klienta, który niejednokrotnie skorzysta z Twoich usług lub kupi produkt.

Pierwszy krok obecności firmy w social media – ustalenie celów

Rady dobrze brzmią, ale jak wcielić je w życie? Rozpocznij marketing internetowy ze szczegółową strategią.

Myśl realistycznie. Nie planuj 1000 obserwatorów w miesiąc. Popularność profilu jest ważna, ale to nie wszystko. Istotą marketingu jest dotarcie do grupy osób, które są w stanie wydać swoje pieniądze na Twój produkt lub usługę. By nie utonąć w morzu fanpage’ów, dostosuj treści do grupy docelowej. Młodzi internauci dobrze reagują na content humorystyczny, czy konkursy. Może stworzysz mema inspirowanego działalnością twojej firmy? Dorośli chętnie przeczytają praktyczne porady lub krótkie ciekawostki.

Dobre praktyki w social media marketingu

Pamiętaj, żeby minimalizować ilość tekstu. Social media to nieustanny scrolling. Postaw więc na wizualne formy przekazu np. infografiki. Ważna jest też regularność. Wypracuj własny model, np. postów tematycznych lub cyklicznych. Nie milcz zbyt długo, ale też nie zaśmiecaj swojego profilu, bo wtedy grozi Ci jedno niechlubne określenie – spam.

Najważniejsza rada na koniec – promocja produktu w social mediach często schodzi na drugi plan. Publikowana przez Ciebie treść musi być wartością samą w sobie, która pomoże Ci zbudować relację z przyszłym klientem.

Napisz komentarz