Jak działa marketplace i dlaczego Twój sklep powinien się tam znaleźć?

Zakupy w sieci dla większości użytkowników Internetu to dziś codzienność. Szybkie tempo życia, duża ilość czasu spędzanego on-line, bezproblemowe płatności, wygodna dostawa pod drzwi oraz często darmowe zwroty sprawiły, że zamiast udać się do centrum handlowego w poszukiwaniu konkretnego produktu, łatwiej jest kupić go na jednym z popularnych marketplace w kilka chwil.

Jeśli sprzedajesz produkty jedynie w swoim sklepie on-line, musisz wiedzieć, jak działa marketplace i dlaczego Twój biznes już dawno powinien tam znaleźć.

Marketplace co to?

Marketplace to platforma e-commerce, która umożliwia sprzedaż produktów lub usług przez wielu sprzedawców jednocześnie. W jednym miejscu znajdują się oferty różnych dostawców. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie dla kupujących. Serwis marketplace zazwyczaj zarabia na prowizji od każdej transakcji zawartej na jego platformie.

Chcąc sprzedawać swoje produkty przez Internet, wcale nie musisz zakładać własnego sklepu internetowego, który może okazać się skomplikowany w swojej obsłudze. Przenosząc swój biznes do marketplace lub prowadząc go równolegle wraz ze sklepem on-line, możesz zyskać dwie ważne rzeczy: czas oraz pieniądze.

Zastanawiasz się jak można zarobić na marketplace, jeśli wokół inni sprzedają to samo? Tę coraz bardziej popularną platformę handlową możesz porównać do targowiska. Ma ono jednego właściciela, ale jest miejscem spotkania się wielu sprzedawców, którzy konkurują ze sobą o klienta. 

Na pewno zwróciłeś uwagę, że niektóre ze stanowisk na takim targowisku zawsze przyciągają więcej klientów niż inne, mimo że oferują ten sam produkt. Co na to wpływa? Obsługa klienta, cena, prezentacja towaru, widoczność – czyli wszystko to, o co możesz zadbać na kanale marketplace, aby pozyskać więcej klientów. 

Jakie korzyści niesie za sobą sprzedaż przez marketplace?

Obecność na platformie handlowej generuje dla sprzedawców duży potencjał związany z rozwojem firmy. Co możesz zyskać, przenosząc swój sklep na wirtualne targowisko?

  • Szerokie zasięgi i dużą liczbę klientów – obecność na platformach o ugruntowanej już pozycji, takich jak Facebook Marketplace, Allegro czy eMAG gwarantuje Ci dostęp do aktywnych użytkowników. Platformy handlowe są pierwszym wyborem wielu klientów podczas szukania danego produktu. Dzięki temu możesz zyskać nowych odbiorców swojego produktu i zwiększyć sprzedaż.  
  • Łatwe narzędzia do wystawiania i sprzedawania produktów – mnogość dodatkowych funkcji jak filtrowanie i sortowanie produktów oraz czytanie opinii innych klientów, upraszcza podjęcie decyzji zakupowych i ułatwia konsumentom znalezienie tego, po co przyszli. 

Dodatkowo nie musisz się martwić o całe skomplikowane zaplecze techniczne związane z obsługą wirtualnego sklepu. Prowadzenie sprzedaży online nigdy nie było prostsze. Narzędzia, które oferują platformy sprzedażowe, są intuicyjne i proste w obsłudze. Nie ma konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy technicznej ani doświadczenia w sprzedaży e-commerce, aby zacząć działać. Dodatkowo automatyzacja powiadomień o zamówieniach i wysyłce oraz przejrzysta analiza sprzedaży przemawiają na korzyść tych dodatkowych kanałów sprzedaży. 

  • Obecność w dużej platformie e-commerce – widoczność na Allegro czy Facebook Marketplace może pomóc Twojej marce w zwiększeniu swojej rozpoznawalności i budowaniu zaufania wśród klientów. To z kolei prowadzi do wzrostu sprzedaży i rozwoju biznesu. Na jednej platformie e-commerce małe firmy mogą konkurować z większymi graczami, a każdy ma równe szanse. 
  • Oszczędności na kosztach związanych z marketingiem – znane platformy handlowe prowadzą własne działania marketingowe, budują rozpoznawalność swoich platform i generują ruch. Po stronie sprzedawcy oczywiście jest zadbanie o jakość ofert i ich odpowiednią optymalizację, jednak takie rozwiązanie daje sprzedawcom większe możliwości większego skupienia się na ofercie i lepszej obsłudze klienta. 
  • Małe ryzyko niepowodzenia – brak koniecznych inwestycji sprawia, że ryzyko niepowodzenia jest znikome. Dodatkowo największy marketplace w Polsce, jakim jest Allegro, przewiduje szereg korzyści dla nowych sprzedawców. Nowi użytkownicy mogą korzystać z warunków preferencyjnych prawie przez pół roku. Zniżki na prowizje, czy darmowe wyróżnienia ofert to tylko niektóre z plusów dołączenia do giganta na rynku marketplace. 

Jak działa marketplace na FB?

Facebook Marketplace umożliwia użytkownikom kupowanie i sprzedawanie produktów bezpośrednio na platformie Facebooka. Użytkownicy mogą przeglądać oferty według kategorii i lokalizacji oraz wyszukiwać produkty za pomocą słów kluczowych. Każda oferta zawiera zdjęcia, opis, cenę i informacje o sprzedawcy, z którym można się skontaktować przez Messenger, aby uzyskać więcej informacji lub negocjować cenę. Aby sprzedać przedmiot, wystarczy kliknąć „Sprzedaj”, dodać zdjęcia, opis, cenę i lokalizację. Transakcje zaleca się realizować w bezpiecznych miejscach, korzystając z bezpiecznych metod płatności.

Jak wyróżnić się na marketplace pośród innych sprzedawców?

Skorzystanie z marketplace nie jest trudne. Teoretycznie wystarczy, że się zarejestrujesz i założysz konto na platformie. Następnie wstawisz swój towar do odpowiedniej kategorii produktów, dodasz opisy, ustawisz ceny i Twój sklep na marketplace będzie gotowy. Brzmi prosto. Jednak, kiedy wokół sprzedawcy mają do zaoferowania dokładnie to samo co Ty, często w zbliżonej cenie, musisz znaleźć coś, co Cię wyróżni na dodatkowym kanale sprzedaży.

Kiedy już zamieścisz wysokiej jakości zdjęcia swoich produktów w myśl zasady, że klienci w sieci kupują oczami i dołożysz do tego rzetelne opisy produktów, przyjdzie czas na obsługę klienta.

To dzięki swojej dostępności i profesjonalnej pomocy możesz mieć duży wpływ na pozytywne doświadczenia klienta. Pamiętaj, jak bardzo dla niego liczy się czas – zarówno czas odpowiedzi na pytanie, jak i ten, który upłynie od zakupu produktu, do momentu, w którym znajdzie go pod swoimi drzwiami. 

Powinieneś zadbać także o personalizację doświadczenia zakupowego swoich klientów poprzez platformę marketpace. Pomoże Ci ona zwiększyć ich lojalność wobec Twojej marki i wzmocnić zaangażowanie. 

Przykład? Mała karteczka w przesyłce z imieniem kupującego i podziękowaniem za zakup lub specjalny kod  rabatowy na kolejne zakupy, potrafią sprawić, że klient wróci właśnie do Ciebie. W wielu kwestiach chodzi o detale, które składają się na całość obsługi na marketplace.

Jeśli chcesz wynieść swoją sprzedaż online na wyższy poziom, warto, abyś zdecydował się na kompleksowe działania w zakresie promocji na największym i najchętniej odwiedzanym polskim marketplace, jakim jest Allegro. Skorzystanie z pomocy doświadczonej agencji marketingowej naprawdę może się opłacić. Nie musisz wiedzieć, jak tworzyć kampanie Allegro Ads, aby wdrożyć je do swojego sklepu. Pozwól to zrobić specjalistom i wyróżnij się na tle konkurencji. 

Przyszłość marketplace i jego rola w sukcesie Twojej firmy

Platformy e-commerce, na których można kupić niemalże wszystko, przeżywają dziś ogromny rozkwit. Po okresie pandemii, wielu klientów przeniosło swoje konsumpcyjne nawyki do sieci i nie chce już wracać do stacjonarnego sklepu. To doskonała okazja dla sklepów on-line.

Marketplace z całą pewnością będzie kontynuować swoją integrację z innymi technologiami, jakimi są chatboty i sztuczna inteligencja. Pozwoli to na jeszcze lepszą i szybszą obsługę klienta. Ważne, aby już dziś zrozumieć potencjał, jaki niosą za sobą platformy e-commerce i zaoferować sprzedaż produktów tam, gdzie właśnie teraz szukają ich aktualnie klienci.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *