Hasło „zapisz się na newsletter” znają już chyba wszyscy użytkownicy sieci, którzy kiedykolwiek dokonali zakupów online. Mogłoby się wydawać, że w czasach szybkiej komunikacji i wysokiej pozycji mediów społecznościowych ta forma kontaktu z klientem jest już nieco staromodna. Jest jednak kilka sposobów na to, aby wiadomości wysyłane do klientów za pomocą e-maila nadal przynosiły szereg korzyści dla firmy. Sprawdź, jak stworzyć newsletter, aby Twój klient zechciał go przeczytać i w przyszłości kupił Twój produkt lub usługę.
Z tego artykułu dowiesz się
Newsletter – co to takiego?
Newsletter to wiadomości, które firmy wysyłają do określonej grupy odbiorców za pomocą e-maila. Dzięki niemu możesz dotrzeć do potencjalnych nabywców swoich usług, z którymi nawiążesz długofalową relację. Treść newslettera powinna często dostarczać rzetelnych informacji o danym produkcie, informować o promocjach, nowościach, czy ważnych wydarzeniach związanych z życiem firmy.
Nierzadko newslettery zawierają też cenne porady czy inspiracje. Co ważne, ten rodzaj wiadomości jest wysyłany wyłącznie do klientów, którzy wyrazili na to zgodę. Jego odbiorcami mogą być zarówno konsumenci, którzy już coś kupili, jak i potencjalni nabywcy, którzy chcą dopiero lepiej poznać daną firmę i zastanawiają się nad złożeniem zamówienia.
Newslettery – jakie korzyści za sobą niosą?
Docelowo treści wiadomości mają za zadanie zwiększyć sprzedaż. Jednak zbyt nachalne działania promocyjne nakierowane na klienta mogą przynieść skutek odwrotny od zamierzonego. Newslettery to jeden ze skutecznych sposobów na to, jak dotrzeć do klienta w sieci. Dobrze stworzony newsletter będzie pomagał w budowaniu wizerunku firmy. Wysyłając regularnie treści do klientów, można łatwo zdobyć ich zaufanie i umocnić wzajemny kontakt. Newsletter pomaga ich także edukować i przybliża wizerunek firmy.
Doskonale sprawdza się również wtedy, gdy prowadzisz firmowego bloga. Wówczas w łatwy sposób możesz informować klientów o nowych wpisach, które pojawiają się na Twojej stronie www. Ogromną zaletą e-mail marketingu jest to, że nie generują one dodatkowych nakładów finansowych, a w łatwy sposób wzmagają ruch na Twojej stronie.
Jak stworzyć newsletter, aby był chętnie czytany przez klientów?
Istnieje kilka zasad, które pomagają w tworzeniu skutecznych treści. Na co powinieneś zwrócić uwagę?
- Regularność publikowania – systematycznie, ale jednak niezbyt często. Adresat powinien czuć raczej niedosyt niż zniechęcenie. Warto wybrać sobie konkretny dzień tygodnia lub miesiąca do wysyłki newslettera. Ustal też optymalną częstotliwość, z którą będziesz tworzył treści. W łatwy sposób sprawdzisz, że jest ich zbyt wiele, kiedy Twoi klienci przestaną je otwierać.
- Spersonalizowany przekaz – jeśli na wstępie zamieścisz imię swojego odbiorcy newslettera, z pewnością przykujesz jego większą uwagę. Pamiętaj jednak o prawidłowej deklinacji. Aby tworzyć przekaz do konkretnej grupy docelowej, musisz wiedzieć, kim są Twoi potencjalni klienci. Przy zapisaniu się na newsletter możesz zamieścić krótką ankietę do wypełnienia, która pomoże nakreślić Ci wizerunek czytelnika.
- Dobry temat wiadomości – chwytliwy wstęp to często gwarancja otwarcia newslettera przez klienta. Możesz nie od razu trafić w gusta swoich klientów. Nie dowiesz się jednak, czy lubią żart w tytule, metamorfozę, czy przekaz wprost, jeśli nie spróbujesz. Testuj różne rozwiązania, aby dowiedzieć się, co najbardziej zaciekawia Twoich odbiorców. W tytule unikaj wszechobecnych haseł, które zewsząd atakują klientów jak „super promocja”, czy „okazja”. Natomiast stosowanie zbyt dużej ilości wykrzykników sprawi, że wiadomość może trafić do spamu.
- Długość ma znaczenie – szanuj czas swojego klienta i zrezygnuj z pisania do niego elaboratów. Skup się na konkretnym przekazie i zamieszczeniu w nim najważniejszych informacji, które odbiorca przeczyta w kilka chwil.
- Dostosuj język do adresata – nawet jeśli zajmujesz się sprzedażą wielce specjalistycznych produktów, postaraj się, aby poinformować o tym klienta w możliwie najprostszy sposób. Nie ma potrzeby, abyś używał branżowego języka, którego Twój odbiorca nie zrozumie. Klienci nie lubią dodatkowo komplikować sobie życia. Chcą, aby ich zakupy, czy wybory były proste i nie generowały zbyt wiele dodatkowego czasu. Staraj się dobierać odpowiedni przekaz do swojej grupy docelowej.
- Szata graficzna wpływa na atrakcyjność przekazu – i dobrze dobrana czcionka także. Jeśli będzie zbyt mała w wysyłanych wiadomościach, Twój klient po prostu ją ominie. Umieszczenie w newsletterze ściany tekstu bez akapitów, przerw i odpowiednich odstępów także nie jest dobrym pomysłem. Postaraj się, aby oprawa tekstu była atrakcyjna wizualnie, ale nie przekombinowana.
- Call to action, czyli wezwij klienta do działania – tworząc newsletter, postaraj się o niezbyt długie i czytelne komunikaty, które będą jednocześnie zachęcać do reakcji i konwersji.
Formularz zapisu na newsletter – gdzie powinieneś go zamieścić?
Informacje o możliwości zapisania się do newslettera możesz ulokować pod wpisem na blogu lub na dole strony głównej. Aby zapisać się na newsletter, trzeba wyrazić na to zgodę. Częstym rozwiązaniem jest także wyskakujące okienko pop-up, które proponuje zapisanie się na newsletter w zamian za rabat na pierwsze zakupy. To lubiany chwyt stosowany przez firmy, pozwalający na złapanie klienta do bazy e-mailowej. Potem jednak zaczyna się Twoja praca nad zatrzymaniem go w bazie.
Tak samo, jak dobrze widoczne powinno być miejsce, zapisania się do otrzymywania wiadomości, tak samo klient powinien wiedzieć, jak wypisać się z newslettera. Na skrzynce mailowej nie ma nic gorszego niż niechciany spam, dlatego, jeśli Twój odbiorca nie chce już więcej dostawać od Ciebie maili, spraw, żeby mógł z nich łatwo zrezygnować. Spróbuj wyciągnąć wnioski, dlaczego tak się stało i pomyśl, co mógłbyś zmienić.
Jeśli nie czujesz się na siłach, aby zająć się wysyłką mailingu i tworzyć wiadomości, które klienci chętnie odczytają i dodatkowo będą one odpowiednio dopasowane do rozdzielczości urządzenia, na którym będą wyświetlane, skorzystaj z pomocy profesjonalnej agencji marketingowej, która zrobi to za Ciebie.
Newsletter – niepozorne narzędzie o wielkiej sile
Dobry newsletter, czyli w dosłownym tłumaczeniu list z wiadomościami, który rozsyłasz do swoich klientów, to nie do końca docenione dziś narzędzie marketingowe. Jednak odpowiednio wykorzystany e-mail potrafi przyczynić się do realnego wzrostu sprzedaży. Tworząc newsletter, pamiętaj, że trafia on tylko do zainteresowanych subskrybentów, którzy wyrazili na niego zgodę, dlatego jest odbierany przez Twoich klientów na ogół pozytywnie.
Opłaca się wykorzystać początkowe przychylne nastawienie klienta, aby nieco się do niego zbliżyć i przyzwyczaić go do istnienia firmy, w której może dokonywać cyklicznych zakupów. Skuteczny newsletter nie da zapomnieć klientom o Twojej firmie, dzięki czemu zyskasz grono stałych i lojalnych odbiorców.