Zarówno specjaliści od pozycjonowania, jak i właściciele aktywnych w sieci serwisów internetowych, muszą być na bieżąco z aktualizacją algorytmu Google. Zmiany zasad działania wyszukiwarki są dość powszechną kwestią, która związana jest z koniecznością ciągłego udoskonalania wyników zapytań oraz całości jej działania. W poniższym artykule postaramy się poznać wszystkie znaczące aktualizacje, które mogą mieć wpływ na wyniki wyszukiwania i pozycjonowanie. Jeśli szukasz sprawdzonych informacji na temat zmian w algorytmie Google, zdecydowanie powinieneś przeczytać poniższy tekst.
Z tego artykułu dowiesz się
Czym są algorytmy Google?
Algorytmy Google to zbiory czynności, które wykonuje się, aby osiągnąć wybrany efekt. W przypadku tej wyszukiwarki jest to wyświetlanie coraz bardziej wartościowych stron i pozycji internetowych dla wszystkich użytkowników sieci. Innymi słowy, to wiele rozbudowanych działań mających na celu wprowadzenie znaczących udoskonaleń w celu pozycjonowanie strony internetowej. Google od wielu lat nieustannie poddaje swój algorytm nowym aktualizacjom, które mają usprawnić wyszukiwanie pozycji oraz jak najlepiej dopasować zapytania internautów. Pierwsze z zarejestrowanych zmian były mało znaczące, jednak z biegiem czasu pojawiały się coraz to nowsze aktualizacje istotne zarówno z perspektywy twórców contentu, jak i odbiorców.
Algorytm PageRank
Doskonałym przykładem jest PageRank. To pierwszy znany algorytm, który służył do oceny stron w silniku wyszukiwarki. Powstał dzięki wsparciu Larrego Page’a oraz Siergieja Brina w roku 1996. Był on dość prosty w założeniu, dzięki czemu wskazywał najpopularniejsze strony jako te najbardziej wartościowe dla użytkowników i przyznawał im najwyższe pozycje w wyszukiwarce. Jednak prostota manipulacji wynikami doprowadziła do rezygnacji z PageRank w 2016 roku.
Poza PageRank, innymi znanymi algorytmami Googla są:
- Panda (2011) – zastosowany przeciwko mało wartościowym stronom,
- Pingwin (2011) – walczący z linkami-spamami,
- RankBrain ( 2015) – sztuczna inteligencja oceniająca strony,
- Medical Upade (2018) – wizytówki, wyrażanie opinii o usługach itd.,
- BERT (2019) – nakierowany na frazy tzn. long tail, pozytywna zmiana dla wartościowych treści w sieci.
Warto mieć na uwadze, że jest to dość mocno okrojona lista, ponieważ istotnych aktualizacji dla wyszukiwarki Google jest jeszcze więcej.
Nowa zmiana algorytmu Google 2021
Dodatkowo kilka razy w roku wprowadzane są dodatkowe aktualizacje algorytmu Google, określane mianem głównych aktualizacji. Jedną z nich jest July 2021 Core Update. Zmiany te, które mogą być istotne z punktu widzenia właścicieli stron w sieci i autorów treści czy osób zajmujących się pozycjonowaniem, są ogłaszane z odpowiednim wyprzedzeniem, tak aby osoby te miały czas przygotować się do wprowadzanych zmian. Tak było również i w tym przypadku. Warto o tym wiedzieć, bowiem ma to duże znaczenie, chociażby ze względów na wyniki pozycjonowania stron. Nowy algorytm Google może spowodować bowiem zarówno duże spadki jak i wzrosty wizyt na stronach, czy też nagłe zmiany w pozycjach w rankingu wyszukiwania.
Lipcowa aktualizacja algorytmu Google – pozycjonowanie linków
Najnowsza lipcowa aktualizacja algorytmu Google 2021 może przynieść widoczne zmiany w statystykach, stąd też warto śledzić i monitorować wyniki i analitykę swoich stron w sieci. Czego dokładnie dotyczyła ta zmiana algorytmu Google? Była wycelowana w linki o niskiej jakości, określane jako spamerskie. Google zapowiada znaczne zmiany w tym zakresie, które pozwolą na wykrycie wysoko pozycjonowanych stron o niskiej wartości, zawierające słabej jakości odnośniki do innych stron. To pozwoli odnajdywać użytkownikom o wiele bardziej wartościowe witryny i treści niemające spamerskiego charakteru.