Marketing dla małych firm – jak zaistnieć w sieci i nie zrujnować swojego budżetu

Rozwój niewielkiego biznesu to w dobie wszechobecnej konkurencji niełatwe zadanie. Mała firma to często też mniejsze koszty przeznaczone ma marketing. Czy jednak dobra promocja firmy w Internecie wiąże się zawsze z koniecznością posiadania dużego budżetu? Dowiedz się, od czego zacząć marketing dla małych firm, aby stopniowo rozkręcić widoczność swojego przedsiębiorstwa w sieci, nie tracąc przy tym wszystkich oszczędności.

Budowanie wizerunku marki z niewielkim budżetem – od czego zacząć?

Jeśli planujesz działać w Internecie i jak na tacy masz podane bezpłatne możliwości reklamy swojej firmy, głupotą byłoby z nich nie skorzystać. W końcu kto powiedział, że tylko płatne działania przynoszą zamierzony cel? Marketing, na który wydajesz pieniądze, powinien być jedynie rozszerzeniem bezpłatnych działań, jakie oferuje Ci dziś Internet. 

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, jaka forma reklamy, czy promocji dla Twojej firmy zadziała najlepiej, a do tego będzie wiązała się z niewielkim budżetem. Jedno jest pewne – im skuteczniejszy marketing, tym większa będzie sprzedaż. Najlepszym rozwiązaniem jest indywidualnie podejście do każdej branży i dostosowanie działań marketingowych do swojej małej firmy. Dowiedz się, od czego możesz zacząć i jak zaplanować marketing firmy, aby jej promocja była efektowna i niedroga. 

Bądź widoczny na Google Moja Firma

Google Moja Firma to narzędzie przygotowane dla tych wszystkich, którzy chcą zaistnieć w sieci, często niestety traktowane przez przedsiębiorców jako zbędny. Jednak, jeśli Twoja firma będzie posiadała wizytówkę w Google, odbiorcy postrzegą ją jako bardziej wiarygodną, co przyciągnie jeszcze więcej potencjalnych klientów. Panel jest dość prosty i intuicyjny w obsłudze, a w zamian oferuje wiele cennych rzeczy, za które nie musisz płacić.

Google Moja Firma to odpowiednik tradycyjnej wizytówki, której nie musisz wręczać osobiście przyszłym klientom, jak to miało miejsce jeszcze kilka lat temu. Możesz na niej zamieścić najważniejsze informacje o swojej działalności jak adres, godziny otwarcia, adres www, czy nawet filmy i zdjęcia Twojej dzielności. Dodatkowo poprzez wizytówkę Google, możesz w tymczasowo zamieszczanych wpisach informować odbiorców o aktualnych promocjach i wydarzeniach, które mają miejsce w Twojej firmie. To niewielkie narzędzie naprawdę ma spore możliwości. Sprawdź jak założyć i pozycjonować wizytówkę Google Moja Firma.

marketing malej firmy

Optymalizuj treści, które zamieszczasz w sieci pod kątem SEO

SEO, czyli Search Engine Optimisation oznacza optymalizację dla wyszukiwarek internetowych. Innymi słowy, są to działania, które należy podjąć, aby teksty zamieszczane w sieci pomagały wynieść firmę na wyższą pozycję w wyszukiwarce Google i aby łatwiej było do niej trafić potencjalnym klientom. 

Musisz wiedzieć, że tworzone przez Ciebie treści powinny zadowalać nie tylko roboty Google, ale szczególnie odbiorców, bo to dla nich powstają i mają częsty wpływ na ich decyzje zakupowe. Co zatem zrobić, aby content marketing pomógł w promocji firmy dzięki wartościowym wpisom na stronie?

Przede wszystkim należy dobrze dobierać słowa kluczowe. Warto wiedzieć, co w wyszukiwarce piszczy i co wpisują internauci, którzy poszukują produktów, jakie posiadasz oraz nakierować ich na swoją firmę. Dlatego dobra lista słów, na które chcesz pozycjonować stronę to podstawa w działaniach SEO.

Nie musisz za każdym razem wchodzić buty klienta i zastanawiać się, co może sobie myśleć, wpisując produkt, którego szuka – choć to bardzo cenna umiejętność. Jednym z narzędzi, które znacząco ułatwią Ci poszukiwanie słów kluczowych, jest planer słów kluczowych Google. Oprócz tego, że jest on darmowy, pozwoli Ci uzyskać wiele informacji przydatnych w budowaniu strategii marketingowej.

Warto posiadać również Google Analytics i połączyć je z Google Search Console, które oparte jest na analizie danych, a także z Google Trends, które pokazuje, co obecnie jest na fali wyszukiwań. Zanim sięgniesz po płatne działania marketingowe, warto zapoznać się z tymi, które masz dostępne na wyciągnięcie ręki całkiem za darmo, a Google sam Ci je udostępnia.

Na proces pozycjonowania małej firmy, nie potrzebujesz ogromnego budżetu i możesz go zrobić w pewnym stopniu samodzielnie. Kiedy lubisz pisać i umiesz wplatać słowa kluczowe w treść, tak, aby tworzyły spójną całość, warto poświęcić temu chwilę. Kiedy jednak tworzenie treści kojarzy Ci się wyłącznie z wypracowaniami pisanymi w pocie czoła w szkolnej ławce, warto zlecić to zadanie np. agencji reklamowej, dla której SEO to chleb powszedni. 

Opinie klientów jako element strategii marketingu

Wiemy, jak szybko pocztą pantoflową roznoszą się dobre wieści (te złe niestety jeszcze szybciej). Prowadząc małą firmę, możesz więc wykorzystać pozytywne opinie klientów do wzmocnienia swojej pozycji na rynku e-commerce. Wystarczy, że poprosisz swoich odbiorców o zamieszczenie w Internecie kilku słów komentarza na temat oferowanych przez Ciebie produktów lub usług. 

Jeśli Twoi konsumenci będą zadowoleni, z pewnością nie będą mieli z tym żadnego problemu. Polecenia zakupowe nawet obcych osób potrafią bardzo wzmocnić atrakcyjność danego produktu i być przydatne dla klientów, którzy poszukują dla siebie idealnej oferty. Pozytywne komentarze szybko budują wśród innych zaufanie do firmy – zwłaszcza gdy zadowoleni klienci zaczynają polecać Twoje usługi na swoich mediach społecznościowych. Pomyśl, ile razy sam pytasz znajomych o ich opinię na temat produktu, który zamierzasz kupić. Taki skuteczny marketing jest bardzo efektowny i zarazem bardzo tani.

Pamiętaj o obecności w social mediach

Nawet jeśli na co dzień nie jesteś ich zwolennikiem, social media mogą Ci znacząco pomóc w rozkręcaniu własnej firmy i zaznaczeniu swojego miejsca w sieci. Za ich pomocą może rozwinąć się i rozkwitnąć nawet najmniejszy biznes. Regularna publikacja contentu i chęć komunikacji ze społecznością sprawią, że zaczniesz być dostrzegany. Dowiedz się, jak prowadzić fanpage na Facebooku. Możesz także pomyśleć o współpracy z influencerem, który posiada większe od Twoich zasięgi i w zamian za Twoje produkty, wspomni o nich na swoim kanale. Tego typu social media marketing jest coraz częściej spotykany w sieci. Nie bój się publikować i rób to regularnie, a szybko zobaczysz pierwsze efekty.

Skuteczna reklama małej firmy – czy musi dużo kosztować?

Jeśli obawiasz się, że dopiero zaczynasz rozkręcać swój biznes i nigdy nie dogonisz konkurencji, która od lat działa już na rynku – to zupełnie niepotrzebnie. 

Startując z małą firmą, możesz szybko zdobyć zaufanie klientów i rozkręcić swój biznes. Co będzie Cię wyróżniało? Autentyczność i Twoja własna historia, którą chcesz się podzielić z innymi. Klienci, którzy zalewani są dziś przez setki takich samych produktów, często szukają czegoś wyjątkowego. 

Zaczynając z czystą kartą, nie masz nic do stracenia. Jeśli nie przeznaczysz całego budżetu na promocję swojej firmy, odczujesz większy spokój, który da Ci możliwości, aby próbować różnych rozwiązań i sprawdzać, które z nich będą pasowały najlepiej do Twojego typu działalności. A kiedy Twoja firma zacznie przynosić realne zyski, warto rozwijać ją dalej i pomyśleć nad płatnymi narzędziami, które posłużą Ci do skutecznej reklamy i zdobycia nowych klientów.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *